Home Alege masina Articole Contact Links 
alege perioada alege masina confirmare
Romana English
 
:
:
:
:

Despagubiri acordate pe polita Casco

     La incheierea unei polite de asigurare Casco, cea mai mare atentie trebuie indreptata spre capitolul "Excluderi", pentru ca asiguratul sa evite in viitor situatia in care nu va primi nici o despagubire chiar daca a platit ani intregi primele de asigurare.
Valoarea primei de asigurare se calculeaza prin aplicarea la suma asigurata a unor cote tarifare exprimate in procente. La masini noi se aplica un procent de 4-5% din valoarea autoturismului, dar se poate ajunge la un procent 11% pentru masini vechi de 10 ani, ceea ce inseamna prime de asigurare de 400-600 de Euro/an sau chiar mult peste 1000 Euro/an pentru masinile de lux.

Asigurari doar pentru masini mai noi de 12 ani

Este bine de stiut ca nu orice masina poate fi asigurata Casco. Majoritatea asiguratorilor ofera Casco pentru masini cu vechime mai mica de 10 ani, doar unii dintre ei ajungand la limita de 12 ani. De asemenea, anumiti asiguratori specializati ofera asigurare Casco si pentru masinile de colectie.
Pentru o masina evaluata la 15.000 de Euro, de exemplu, care in timpul unui an sufera daune in valoare de 1.000 de Euro, suma asigurata devine 14.000 de Euro. Daca proprietarul doreste sa revina la suma asigurata initial, de 15.000 de Euro, acesta trebuie sa plateasca o prima aditionala de asigurare, numita prima de reintregire Casco si se va emite un supliment de asigurare.
Suma asigurata a autovehicului, adica valoarea maxima a despagubirilor pe care le poate primi proprietarul, se stabileste in functie de valoarea pe care a avut-o autoturismul cand era nou, valoare la care aplicandu-se o scala de uzura stabilita de fiecare companie de asigurari in parte, se determina valoarea reala a autoturismului.

Acordati mare atentie clauzelor contractuale

Clientii pot beneficia de anumite reduceri, astfel ca asiguratii care platesc integral prima de asigurare anuala, beneficiaza de o reducere de 10%. O alta reducere, care este negociabila, se aplica si pentru asiguratii care au montata alarma si parcheaza masina in garaj.
In schimb, cei care opteaza sa plateasca in rate prima de asigurare trebuie sa stie ca, in caz de dauna totala, firma de asigurari va opri mai intai primele restante pana la sfarsitul anului, dupa care despagubeste cu diferenta ramasa pagubitul. Din cauza acestei clauze pe care nu o baga in seama majoritatea celor care incheie astfel de asigurari apar destul de des conflicte intre asigurati si asiguratori.
Nu este de neglijat faptul ca in baza contractelor de asigurare Casco incheiate, proprietarii acestor masini pot obtine, teoretic, de la asiguratori, despagubiri de pana la 100% din suma asigurata, insa acest lucru depinde de prevederile conventiilor negociate in prealabil cu asiguratorul. Trebuie mentionat faptul ca in cazul unui eveniment soldat cu distrugerea totala a autoturismului, asiguratorul nu despagubeste valoarea epavei auto, care poate ajunge la un procent de 15 � 20% din suma asigurata, valorificarea epavei auto ramanand in sarcina asiguratului.

O situatie care poate crea neplaceri asiguratului este cea in care acesta opteaza pentru o suma asigurata mai mica decat valoarea reala a masinii. In acest caz se aplica principiul proportionalitatii, in sensul ca despagubirile vor fi diminuate proportional cu suma asigurata. Daca o componenta costa 1.000 de euro, iar suma asigurata este doar jumatate din valoarea reala a masinii, proprietarul va primi doar 500 de euro, iar diferenta va trebui sa o achite el.

Exista si cazuri in care nu se acorda nici o despagubire

Exista si situatii in care asiguratul nu primeste nici o despagubire: in cazul grevelor, razboaielor, exploziilor nucleare sau manifestatiilor stradale. In cazul actelor de vandalism, doar cateva societati preiau riscul. De asemenea, sunt societati care nu acorda despagubiri pentru defectiuni produse sub garda masinii. O prevedere foarte importanta din contractul de asigurare este cea referitoare la faptul ca proprietarul este obligat sa mentina autoturismul in perfecta stare de functionare.

Cum se calculeaza valoarea masinii Dumneavoastra

Valoarea de referinta pentru asigurarea Casco este valoarea de nou a masinii, care se stabileste pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii din cataloagele de specialitate (Schwacke, Eurotax, Apia). Din aceasta valoare se scade uzura autovehiculului, care se calculeaza pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii, calculata de la data fabricatie. La suma obtinuta se adauga, eventual, valoarea dotarilor suplimentare ale masinii, obtinandu-se astfel valoarea asigurata.

In cazul dotarilor suplimentare, cele care nu sunt specificate in catalogul asiguratorului pentru marca si modelul din polita sau nu sunt mentionate in contractul de asigurare, nu vor fi acoperite de asigurare.
Optim pentru ambele parti este ca aceasta valoare sa fie cat mai aproape de valoarea reala, o subevaluare fiind, de obicei, in cazul unei daune, in defavoarea asiguratului, iar supraevaluarea defavorizand compania de asigurari.

Deoarece in sectorul asigurarilor Casco, companiile de asigurari au raportat pierderi, acestea tind sa adopte sistemul occidental. Astfel, prima de asigurare depinde de multe ori nu numai de masina asigurata, ci si de evenimentele provocate in trecut de proprietarul ei.

Sistemul de bonusuri sau penalizari se aplica in functie de istoricul daunelor pe perioada anterioara

Conform raportarilor pe tipuri de asigurare, cele mai mari pierderi au fost inregistrate pe segmentul asigurarilor auto � Casco si RCA, iar sistemul bonus � malus este conceput ca un mijloc de reducere a pierderilor prin responsabilizarea conducatorilor auto. Rata daunelor in asigurarile auto pe piata romaneasca este una dintre cele mai mari din Europa, conform unor statistici efectuate in mai multe tari.

Sistemul bonus-malus presupune plata unei asigurari mai mari de catre asiguratii care inregistreaza daune si o diminuare a primei de asigurare pentru clientii care nu au suferit evenimente rutiere. Aceste majorari sau reduceri se stabilesc in functie de istoricul daunelor a posesorului autovehiculului in momentul in care polita se reinnoieste.

Sistemul de bonus-malus determina crearea unei conduite total diferite de conduita actuala a asiguratilor auto din Romania. Procentul asiguratilor Casco despagubiti in decursul unui an in Romania este de peste 50%, pagubele plecand de la zgarieturi minore sau oglinzi sparte.

In tarile in care sistemul bonus-malus functioneaza si s-a maturizat, acest tip de daune sunt, in general rezolvate de asigurat pe chetuiala sa, tocmai pentru a nu isi inrautati scoringul de bonus-malus si a trece, implicit, intr-o categorie de risc superioara, evitand astfel ascensiunea intr-o categorie de risc care este mult mai scumpa decat o reparatie simpla.
Companiile de asigurari cauta solutii pentru diminuarea pierderilor inregistrate pe segmentul auto, astfel ca multi asiguratori mizeaza pe politele cu fransiza obligatorie.

 
1 Euro= RON
Copyright @2007 SAB Rent a car Termeni si conditii